Vad är UGC (User Generated Content) och hur jobbar man med det?

Vad är UGC och hur funkar det

Det finns många nya begrepp inom världen av digitalt content på sociala medier och runt om på nätet. Ett begrepp som du kanske stött på är UGC.

Förkortningen står för User Generated Content. Men vad är egentligen UGC? Och hur skiljer det sig från annan content på nätet? Det, och mycket mer ska vi reda ut här!

Vill du beställa UGC? Kolla in listan på svenska UGC-byråer!

Vad är UGC?

Som nämnt ovan står alltså UGC för User Generated Content. Det handlar alltså om digitalt innehåll skapat av användare. Men det säger oss inte så mycket. Allt innehåll är väl skapat av användare? Så låt oss bli mer specifika.

Ett lite förenklat, men ganska tydligt sätt att beskriva UGC, är att kalla det för: reklam skapad av personer, istället för av reklambyråer.

Det man menar med UGC är innehåll som är skapat av vanliga användare, där ett företags varumärke eller produkter förekommer.

Det kan handla om till exempel:

  • Så kallade ”shopping hauls”
  • Produktrecensioner
  • Test av produkt eller klädesplagg
  • Omnämnanden i video eller podcast
  • Kreativa och roliga klipp med en produkt
  • Regelrätta reklamklipp som beskriver och rekommenderar en produkt

Bara fantasin sätter egentligen gränser för hur denna typ av content kan se ut.

Företag som vill använda UGC i sin marknadsföring, gör detta för att det skiljer sig från in house-producerad reklam. Många anser att UGC framstår som mer äkta och nära konsumenterna.

Det är vanliga personer som provar, använder och gillar dina produkter.

UGC kan både ske helt naturligt av vanliga personer som gillar och vill dela med sig av produkter de köpt, eller tjänster de provat. Om företaget sedan önskar få publicera detta innehåll vidare på sina egna kanaler, kan de betala för att få göra detta.

Det finns även en marknad för UGC, där kreatörer skapar innehåll enligt konkreta önskemål åt ett företag. De som jobbar med detta tar då ofta kontakt med företagen, eller erbjuder sina tjänster till försäljning, antingen på egen hand eller via en agentur.

Hur kan man jobba med UGC som kreatör (sälja UGC)?

Om du gillar att skapa content i någon form, har du möjlighet att erbjuda detta som en tjänst du säljer. Det kan handla om både textskrivande, video, bilder eller ljud.

Vanligt nu för tiden är att kreatörer hjälper folk med videos i kortform, till TikTok, YouTube Shorts eller Instagram Reels.

Det finns såklart många sätt att nå ut med dina tjänster. Du kan använda alla dina egna kanaler för att visa att du finns och att du kan och vill skapa bra content åt andra företag.

Om du har en portfölj att visa upp, kan du kontakta företag som du tror skulle kunna vara intresserade av just dig för att marknadsföra deras produkter.

  • Om du ofta pratar om och provar skönhetsprodukter, kan du med fördel kontakta varumärken som producerar dessa produkter, eller återförsäljare av dem.
  • Är du en gamer kan du kontakta företag som säljer datorutrustning, spelutvecklare etc.
UGC kreatörer på Fiverr
frilansplattformen Fiverr finns många som säljer UGC som tjänst.

Ett annat vanligt sätt att erbjuda sina UGC-tjänster, är via en frilansplattform. Några av de största sådana är Fiverr och UpWork. Där kan du beskriva vad du är duktig på och ställa upp ett erbjudande där du berättar vad du kan skapa och till vilket pris.

Hur mycket kan man tjäna på UGC?

Om du vill tjäna pengar på att skapa UGC åt andra företag kan du alltså sälja detta som en tjänst. Hur mycket du kan tjäna beror på ett flertal olika saker:

Hur känd du är – Är du ett bekant ansikte på en viss marknad eller inom en viss nisch kan du ta mer betalt.

Hur duktig du är på att skapa content – Om du kan visa upp riktigt bra innehåll som du skapat, kommer du kunna sälja dina tjänster till ett högre pris.

Hur duktig du är på att sälja – Ju bättre du kan sälja in din tjänst på ett trovärdigt sätt, desto mer kommer företag att vara villiga att investera i dig.

Vilken marknad du säljer på – Om du säljer på den internationella marknaden kommer utbudet – och efterfrågan – att vara större. Men det innebär att konkurrerar med kreatörer från hela världen. På den svenska marknaden bör du kunna ta mer betalt, samtidigt som det eventuellt kan vara svårare att hitta jobb.

Generellt kan du räkna med att tjäna mindre på UGC, än du skulle göra via ett samarbete med ett företag som influencer. Men det är samtidigt ett betydligt enklare sätt att hitta jobb, om du inte redan är en populär influencer.

Många som säljer till exempel kortvideos för TikTok eller Instagram Reels tar någonstans mellan 500 och 3 000 kronor per video.

Kreatörer som har många följare och är influencers i någon utsträckning brukar ta mer betalt. Då är det inte orimligt att begära allt ifrån 5 000 kr upp till 100 000 kr eller ännu mer. Men då är det snarare en fråga om att du säljer ett personligt varumärke, mer än att du säljer UGC.

Några saker du bör tänka på om du ska jobba med UGC

När du börjat erbjuda dina tjänster inom UGC finns det några saker du bör ha i åtanke.

1. Kan du stå bakom produkten?

Detta är särskilt viktigt att tänka på om du är ansiktet utåt i videon. Om företaget och deras tjänster känns suspekt, omoraliskt eller till och med olagligt, bör du tänka till en extra gång innan du accepterar jobbet. Du väljer vilka jobb du vill ta!

2. Hur och när får du betalt?

Om du går via en plattform som till exempel Fiverr har du en trygghet i att köparen betalar när de beställer, och Fiverr fungerar som en mellanhand mellan köpare och säljare. Gör du det på egen hand bör du se till att du har ett tryggt system för att se till att du får betalt. Allra bäst är att ta betalt på förhand.

3. Hur mycket ska du ta betalt för att det ska vara värt det för dig?

Som kreatör av UGC säljer du både din tid och ditt eget varumärke. Du bör fundera på hur mycket du ska ta betalt för att det ska vara värt besväret. Det kan vara svårt i början, särskilt om du inte vet hur lång tid det tar för dig att filma och redigera en video. Men du bör hela tiden utvärdera processen och uppdatera dina priser efter vad du vill få ut av detta arbete.

4. Skatter, företagsform med mera

Tänk på att du kommer att behöva betala skatt på ditt arbete med UGC, precis som med vilket annat gig-jobb som helst. Ska du göra det regelbundet på en seriös nivå bör du starta ett företag, till exempel en egen firma eller ett aktiebolag, och driva dina tjänster genom din firma.

Låt inte teknikaliteter som detta hindra dig från att prova på att ta jobb inom UGC, men bär med dig att det kommer bli aktuellt att se över, så fort vet att du vill syssla med detta.

5. Är det skalbart?

Detta är något som inte alla UGC-kreatörer tänker på. Men när du nått en viss nivå av erfarenhet och kan ta bra betalt för dina tjänster, kan du börja fundera över skalbarheten.

Kan du outsourca delar av jobbet såsom redigering, kundkontakt, research eller liknande? Då kan verksamheten delvis skalas upp och växa.

På sikt finns till och med möjligheten att bygga upp en egen agentur, där du har fler kreatörer som kan skapa innehåll åt ditt företag. Börja litet, tänk stort!

Hur kan man marknadsföra genom User Generated Content (köpa UGC)?

Om du har ett företag, stort eller litet, kan UGC vara ett sätt att skaffa innehåll till din marknadsföring. Du kan till exempel köpa in korta videos där kreatörer provar, använder och pratar om dina produkter.

Du kan låta dem lyfta fram styrkor och fördelar med produkterna, tydliggöra hur de används, visa hur de ser ut i verkliga situationer med mera.

Möjligheterna är många och det finns många fördelar. Vanligtvis används detta som ett komplement till annan marknadsföring. Ofta handlar det om att få in ett mer naturligt innehåll, snarare än ett finputsat och överproducerat sådant.

UGC är vanligtvis betydligt billigare än att anlita influencers för marknadsföring. Men samtidigt får du inte del av den hävstång som en känd influencer faktiskt kan innebära, med stor plattform och lojala följare.

Är det bra att anlita kreatörer för att skapa content åt ens företag?

Det finns ett antal fördelar med att köpa UGC. Här är några av de vanligaste:

  • Du får original-content som visar upp eller pratar om din produkt.
  • Du får innehåll som är trovärdigt för konsument (om det är bra UGC).
  • Det är vanligtvis en relativt billig form av innehåll att köpa in.
  • Företagare kan visa upp produkten utan att visa upp sig själva, eller anställa modeller och influencers.

Vad är skillnaden på att skapa UGC och att vara en influencer?

Termerna kan tyckas gå ihop, vilket de till viss del gör. Här är några enkla sätt att se skillnaden:

  • En influencer skapar eget innehåll i sina egna kanaler, för sina egna följare.
  • UGC är innehåll som är skapat åt ett företag, för att publiceras på företagets kanal.
  • Även en influencer kan förstås skapa UGC och en UGC-kreatör kan vara en influencer, men behöver inte vara det.

Vad heter User Generated Content på svenska?

User Generated Content kan översättas till användargenererat innehåll på svenska. Det är dock inte jättevanligt att det pratas om konceptet på det viset.

De som sysslar med UGC även i Sverige, tenderar att använda just termen UGC.

Kritik mot User Generated Content

UGC har vuxit enormt på senare tid. Många ser en möjlighet att tjäna en del snabba pengar på att skapa relativt enkla videos och inlägg på sociala medier, mot betalning.

Företag ser ett smidigt sätt att få ett innehåll som ser autentiskt ut, för att stärka förtroendet för deras varumärke.

Men det finns även en del kritik mot vissa delar av UGC som fenomen. Enligt Business Insider har UGC vuxit mycket tack vare att vissa inflytelserika tiktokare har marknadsfört det som ett enkelt sätt att tjäna snabba pengar.

Föga förvånande, som av en händelse, råkar dessa tiktokare även sälja en kurs i hur man tjänar pengar på just UGC.

En annan aspekt av UGC som med rätta kan kritiseras är huruvida det är etiskt att köpa ”autentiska kundupplevelser” från en kreatör som läser upp hur fantastisk din produkt är, enligt manus skrivet av dig och ditt företag.

Men det är givetvis inte något som uppstod med UGC utan snarare kan ses som ett tidlöst problem, som ständigt hittar sig nya uttrycksformer.


Passa på att läsa fler artiklar om sociala medier!