Vad är dropshipping och hur fungerar det?

Dropshipping har varit ett hett ämne under ett antal år vid det här laget. Men vad innefattar dropshipping och hur skiljer det sig från annan e-handel? Hur kommer man igång med att sälja via dropshipping? Detta och mycket mer går vi igenom här!

Låda och telefon, representerar dropshipping

Vad är egentligen dropshipping?

Ska man förklara det väldigt kort innebär dropshipping att du säljer fysiska produkter utan att du själv behöver ha ett lager.

Varorna transporteras istället från leverantören eller grossisten direkt till kunden när du säljer dem, utan att de behöver gå via dig.

Papper som förklarar dropshipping

I grund och botten är det en form av e-handel. Det som gör att det blivit så omtalat är för att det kräver väldigt lite att komma igång.

Vem som helst kan i princip börja sälja via dropshipping, och alla har i stort sett tillgång till samma utbud av produkter att sälja, oftast från Kina.

Hur kan dropshipping fungera?

Det låter kanske som ett konstigt upplägg, men grossister har i allmänhet inte den struktur eller de kanaler som behövs för att kunna sälja saker direkt till privatpersoner. För att produkterna ska kunna nå ut krävs det en mellanhand.

I vanliga fall är det en vanlig butik med lager, antingen online eller en fysisk butik, men när det kommer till dropshipping hoppar man över ett led. Istället för att det finns en vanlig butik tar du hand om försäljningen men utan lagerhållning.

Grossisten eller tillverkaren fungerar också som leverantör och tar hand om transporten. Du får såklart betala för den tjänsten, men du kan ändå tjäna på dropshipping eftersom kostnaderna både för att ha ett lager och för leveranser till och från lagret kan bli relativt stora.

Vad står leverantören för?

Det kan skilja sig åt lite vad en leverantör står för vid dropshipping, så därför är det viktigt att alltid läsa igenom avtalen för att få reda på exakt vad som gäller. Normalt fungerar leverantören både som grossist och leverantör.

Det innebär att de har lager för varorna och skickar ut sakerna till kunderna. Det är också ganska vanligt att leverantören använder förpackningsmaterial som visar att sakerna köpts från ditt företag, till exempel kuvert eller tejp med din logga på.

Men det tenderar att bli aktuellt först när du är en större återförsäljare. Säljer du bara ett fåtal produkter, har du sämre möjligheter att förhandla om detaljer.

Det kan vara en fördel när det är möjligt, eftersom det då blir tydligt att köpet skett från ditt företag, och det kan bidra till att öka förtroendet för företaget.

Leverantören kan också stå för kundtjänst och att handskas med returer, men det är inte alltid det är så upplägget ser ut. Vanligtvis är du ansvarig för att sköta kundsupport, hantera returer, felleveranser, klagomål och så vidare.

Måste man ha företag för att hålla på med dropshipping?

Det korta svaret är, ja du behöver ha ett registrerat företag för att ha rätt att tjäna pengar på försäljning. Det innebär för de allra flesta att du bör registrera en egen firma eller ett aktiebolag för din verksamhet.

För bara ett par år sen krävdes det att man hade ett stort och väletablerat företag för att det skulle gå att starta samarbeten i form av dropshipping. Idag har det blivit mer lättillgängligt och även nya, små företag kan använda metoden.

En anledning till att det är möjligt är att det finns färdiga lösningar som går att använda, både marknadsplatser och portaler för leverantörer. Det blir på det sättet enklare både för leverantörer och för den som vill lägga ut produkterna till försäljning.

Man måste inte själv förhandla fram avtal och hitta lösningar, utan det går att ansluta sig till sånt som redan existerar.

Precis som med annan handel säger skattereglerna i Sverige att du som privatperson kan ha en hobbyverksamhet där du i mindre skala kan sälja produkter. Det är dock väldigt begränsat vad som är tillåtet, och du får bland annat inte ha som syfte att tjäna pengar på försäljningen.

På grund av det kommer din verksamhet sannolikt klassas som en näringsverksamhet snarare än en hobbyverksamhet om du väljer dropshipping.

För att bedriva näringsverksamhet måste du ha ett företag. Det finns olika företagsformer, där enskild firma kan passa om du vill starta ett litet företag för försäljning.

Måste man använda Shopify för att dropshippa?

Det är inte nödvändigt att använda Shopify när du vill ägna dig åt e-handel med dropshipping. Undantaget är om du vill använda handelsportalen Oberlo, som kräver att du använder just Shopify för dropshipping från deras leverantörer.

Använder du inte just Oberlo kan du använda dig av en egen webbshop, Amazon, eBay eller andra handelsplattformar.

Det är dock väldigt vanligt att den som börjar med dropshipping, använder sig av just Shopify. Detta för att deras system går att synka med andra aktörer såsom AliExpress, samt att det är väldigt lätt att bygga en modern, snygg och mobilanpassad butik med många detaljer som kan skräddarsys efter behov.

Vad hittar man produkter för dropshipping?

Det allra vanligaste bland de som dropshippar, är att produkterna kommer från Kina. Ett vanligt sätt att börja, är genom att titta på produkter på AliExpress. Där finns det mesta, även om det inte alltid är de bästa leverantörerna, eller lägsta priserna du får där.

Bland folk som är mer erfarna talas det ofta om att gå via särskilda agenter, alltså kontaktpersoner på plats i Kina, som kan sammankoppla dig med leverantörer av det du söker. Du betalar givetvis en avgift för den tjänsten, men kan med rätt agent få både bättre kvalitet på produkter, kortare leveranstid, unika produkter och extra service med mera.

Dropshipping har länge varit en populär affärsmodell både i Kina och USA, och nu växer den också här. Att använda dropshipping har varit möjligt länge, men inte en särskilt känd metod i våra trakter.

I takt med att det blir mer välkänt kommer det också bli lättare att hitta produkter som går att sälja med dropshipping utan att det krävs leveranser från USA eller Kina.

Idag levererar många från Asien, vilket ger långa leveranstider till Sverige. Vissa europeiska företag har valt att köpa upp lager av de saker som normalt kan säljas via dropshipping från Kina, så att sakerna redan finns i Europa. Då kan du få snabbare leveranser för sakerna, men du måste också betala för en extra mellanhand.

För att hitta produkter som passar din verksamhet är ett bra alternativ att använda en portallösning, som många leverantörer anslutit sig till. Ett exempel är AliDropship, som har dropshipping från de företag som är anslutna till AliExpress.

Ett annat exempel är Oberlo, som har en del europeiska företag bland sina leverantörer. För att komma igång med din dropshipping-försäljning kan det viktigaste vara att hitta en portal som passar dig.

Var marknadsför man sina produkter?

Vill du använda dig av dropshipping kan du marknadsföra dina produkter på olika sätt. Det vanligaste är att ha en egen nätbutik, till exempel en Shopify-butik. Ditt jobb är sedan att driva dit trafik, som förhoppningsvis kommer att vilja köpa det du säljer.

Trafiken kan antingen vara organisk eller betald.

  • Organisk trafik innebär att folk hittar till din butik utan att du betalt för annonser. De kanske följer dig på sociala medier, eller hittar din butik genom att googla.
  • Betald trafik innebär folk som kommer till din butik genom att ha klickat på dina annonser. Det kan vara annonser på sociala medier, Google, YouTube eller annat.

Vanliga sätt bland personer som sysslar med dropshipping nu för tiden, är att marknadsföra på Meta (Facebook), eller TikTok.

Andra alternativ, utöver de redan nämnda, är att lägga upp sakerna på Tradera, Ebay, Etsy, Amazon eller andra plattformar från handel som redan har många kunder.

Du behöver dock marknadsföra dig och dina produkter på något sätt. Det är ofta själva marknadsföringsbiten som är utmaningen för de flesta, när du väl satt upp din butik.

Vad är det för skatter på dropshipping?

Du behöver betala inkomstskatt på den vinst du gör på dropshipping. Det är samma skatt som du betalar vid annan liknande verksamhet, såsom försäljning via e-handel.

Du behöver bokföra din verksamhet precis som vilken annan registrerad återförsäljare som helst. Antingen gör du detta på egen hand, eller anlitar en redovisningsbyrå / redovisningskonsult.

De flesta företag som sysslar med försäljning får betala in preliminärskatt under året, ungefär som att en del av ens lön dras till skatt när man har en anställning. Skulle ditt företag ha betalat för lite eller för mycket skatt under året justeras det efteråt.

Du kan också behöva betala moms, det gäller framför allt om din butik tjänar mer än 10 000 kronor per år. I Sverige är det vanligaste 25% moms på varorna. Det bakas in i priset så att kunden köper varan inklusive moms.

Förutom det kan det tillkomma extra avgifter om sakerna skickas från ett land utanför EU. Då kan det bli en extra tullavgift, och det kan tillkomma moms och en avgift från Postnord. De här avgifterna är det då kunden som står för, inte du som säljer. Däremot måste du ha koll på vad som gäller och informera dina kunder om avgifterna.

Är dropshipping lagligt?

Ja absolut, det är lagligt med dropshipping. Däremot finns det vissa saker du behöver tänka på om du har ett företag som vill skapa e-handel genom dropshipping.

Vissa produkter som säljs av leverantörer i Asien inte är lagliga i Sverige, och det kan också finnas saker som inte lever upp till svenska krav till exempel när det kommer till säkerhet.

Är det du som säljer är det du som har ansvar för att det som säljs är lagligt och följer svenska regler / EU-regelverk.

Det finns ett flertal regler som gäller alla som bedriver e-handel i Sverige. Om du besökt dropshippingbutiker tidigare, har du kanske märkt att vissa av dem inte lever upp till rådande regelverk. Till exempel säger e-handelslagen att en butik på nätet ska innehålla:

  • Säljarens namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Organisationsnummer

Du kan läsa mer om lagar kring e-handel på Verksamt.se.

Hur går det till rent praktiskt?

Du som vill testa e-handel med dropshipping ingår samarbete med en leverantör, och ni kommer överens om detaljerna i avtalet. Leverantören tar ansvar för att leverera produkter till kunder som gör beställningar.

Själv har du ansvar för att saker ska bli sålda. Du skapar en egen webbutik eller använder en handelsplattform, och lägger upp bilder, priser och information om det som kan köpas. Det är också du som står för eventuell marknadsföring.

När en kund beställer något skickas en beställning till leverantören, som får betalt för själva varan och för sin tjänst som leverantör. Sen skickas varan ut till kunden. Kunden betalar som vanligt i samband med beställningen.

Beroende på vad du använder för handelsplattform eller webbshop kan det vara möjligt med till exempel kortbetalning, Swish, Paypal, Klarna eller andra betalningsmetoder. Ditt företag får den summa som blir över när leverantören fått sin betalning.

Har du ett avtal som gör att handelsplattformen till exempel ska få en viss procent av beställningen kommer den kostnaden också dras innan ditt företag får sin betalning. Det du får ut efter en försäljning har du sen ansvar för att redovisa och betala moms och skatt på.

Fördelar med dropshipping

Bland de största fördelarna med dropshipping är att du slipper ha ett lager och att du kan sänka dina kostnader på det sättet. Det blir mindre risk eftersom du inte behöver köpa upp ett parti med varor, som du inte vet om du kommer lyckas sälja.

Det är också detta som gör att många väldigt unga personer kommer igång och provar på sin första e-handel med hjälp av dropshipping. Det kostar inte mer än några hundralappar att sätta upp en hemsida och köpa lite annonser på Facebook.

Det är också lätt att vara flexibel och byta ut varor som är svåra att få sålda, och om något plötsligt blir trendigt kan du lätt hoppa på den trenden. 

Även om dropshipping inte varit så stort bland svenska företag är det en modell som redan funnits länge och där det finns färdiga lösningar. Det finns också guider, tips från personer med erfarenhet och programvara som gör det lättare att driva e-handel med dropshipping.

En annan fördel är att de saker som säljs via dropshipping ofta är billiga att producera och därför är lätta att göra vinst på, då de har en stor vinstmarginal.

Du har inte heller några geografiska begränsningar. Skulle du till exempel ha en fysisk butik behöver kunderna kunna ta sig dit, men med dropshipping kan ditt kundunderlag bli väldigt stort.

Eftersom du inte behöver stå för uppköp, lagerhållning och liknande kan verksamheten bli enklare att driva. Det är färre delar av processen som du måste stå för själv. Det kan också kännas positivt att det är lätt att avsluta din verksamhet om du känner att det inte passar dig eller om du inte tjänar på din e-handel.

Nackdelar med dropshipping

Det finns en del nackdelar också. En av dem är att det kan vara mycket svårare än det verkar att använda dropshipping. Det är mycket jobb med att få produkter sålda och att samordna det som rör betalning, leverans och liknande.

Ska du lyckas måste du nå ut till kunder – och lyckas skapa förtroende hos dem. Litar de inte på att de kommer få det som beställts i rimlig tid kommer de inte beställa.

En av de största svårigheterna är att inte drunkna i mängden. Oavsett om du använder en egen hemsida eller en handelsplattform som Amazon eller Tradera finns det massor av andra säljare du konkurrerar med, som erbjuder liknande eller till och med samma produkter som du säljer.

När tröskeln för att delta på marknaden är låg, kommer många aktörer jaga samma kunder, med samma produkter. Det är vanligt att se att en produkt blir populär, vilket följs av att många andra dropshippare börjar sälja samma vara. Alla har hela tiden tillgång till samma produkter, och utan eget varumärke har du ingen vallgrav kring din verksamhet.

En annan nackdel är att du får ett väldigt stort ansvar. Om leveransen inte skulle ske som utlovat blir du ansvarig inför kunden. Om kunden å sin sida inte sköter betalningen, inte hämtar sitt paket eller vill reklamera produkten så blir det också du som är ansvarig.

Tyvärr är dropshipping ofta en ganska negativ upplevelse för slutkunden. Om leveransen dröjer och du inte varit tydlig med hur lång tid det tar, eller om de får betala tull utan att vara förberedda på detta kommer de att känna missnöje.

Det spelar ingen roll om det är du som skapat problemet, du har ansvar åt alla håll. I praktiken hamnar du i rollen som både försäljningsavdelning och marknadsavdelning till den grossist eller tillverkare du samarbetar med – en roll som kan vara rolig, men som också har sina baksidor. Ditt varumärke kan lätt skadas och det kan i sin tur påverka hur mycket du lyckas sälja.

De mest framgångsrika personerna inom dropshipping är förmodligen de som tar sin e-handel vidare till nästa steg. När de hittar ett vinnande koncept, köper de in ett lager och skickar ut produkterna själv. De bygger ett varumärke och får återkommande, nöjda kunder.

Om du bara fastnar i steget att vara en marknadsförare som sysslar med dropshipping, finns risken att du konstant måste jaga rätt på nästa produkt som fungerar, och stänga ner och öppna nya produkter om och om igen, för att lyckas attrahera kunder.