Det är enklare än någonsin att skapa en YouTube-kanal och publicera innehåll. Det finns massor av hjälpmedel, inspiration och verktyg tillgängliga. Men samtidigt är konkurrensen om tittarnas uppmärksamhet också större än någonsin.
Om du jobbar strategiskt och har tålamod, finns det dock mycket goda möjligheter att få din kanal att växa. Här är 15 smarta tips som du kan använda för att få din YouTube att växa!
Inlägget är inspirerat av en framgångsrik kreatör på YouTube som heter Roberto Blake, med många år på nacken och miljontals visningar på sina videos.
1. Fokusera på en målgrupp / nisch
För att starta en framgångsrik YouTube-kanal kan det vara en stor fördel att välja en specifik nisch och rikta dig till en viss grupp tittare.
Det hjälper dig att skapa en tydlig identitet och bygga upp en lojal publik. Skapa innehåll som är anpassat till deras intressen och behov, för att öka engagemanget på din kanal.
2. Skapa miniserier och bygg spellistor
Framgångsrika YouTube-kanaler går djupt in i en kategori genom att skapa innehåll som fokuserar på ett specifikt ämne eller tema. Gör små serier kring ett specifikt ämne.
Tittarna som gillar en av dessa videos kommer ofta att vilja fortsätta titta på nästa, och nästa.
Använd miniserier för att skapa binge-värt innehåll som är både konsekvent och varierat. Utforska olika aspekter av din nisch för att ge tittarna något nytt och intressant att titta på hela tiden.
3. Utnyttja trender med miniserier
Dra nytta av tillfälliga händelser, trender eller produktlanseringar. Skapa serier utifrån dessa och fortsätt med det som dina tittare verkar gilla.
Många stora svenska YouTubers brukar reagera på populära dokusåpor. Andra pratar om de senaste teknikprylarna eller trenderna inom mjukvara. Hoppa på det som det pratas om i din nisch, och skapa innehåll om det!
Genom att ge mer djup eller ett unikt perspektiv kan du locka till dig en lojal skara tittare som är intresserade av det ämnet.
4: Ringa in vilka dina tittare är
Försök att förstå vilka det är som tittar på dina videos, och försök sedan förutspå vad de kommer att gilla. Ju mer innehåll du skapar, desto mer data kommer du att ha kring vilka de är och vad de gillar.
Men istället för att bara göra mer av vad de gillat hittills, försök att ligga steget före och lista ut andra områden som de borde kunna vara intresserad av. På så vis breddar du ditt innehåll, underhåller dina tittare och skapar möjligheter att locka nya.
Ett enkelt exempel är till exempel om du skapar videos kring aktier och finans, att även skapa innehåll kring företagande och entreprenörskap.
5. Håll tittarna engagerade
De flesta stora YouTubers fokuserar enormt mycket på det som på engelska kallas retention time. Det kan översättas till ”kvarhållande” eller liknande. Det innebär helt enkelt hur länge du lyckas få tittaren att fortsätta titta på din video.
Fokusera på att skapa högkvalitativa videor som håller tittarna engagerade från början till slut. Videons första 30 sekunder är avgörande, så redigera videon på ett sådant sätt att den verkligen lockar till intresse i början.
Ljud, snabba klipp, dramatisk musik, starka uttalanden, text och effekter är sådant som många utnyttjar för att få videon att stå ut från mängden i de första sekunderna.
Med hög retention time, signalerar du till YouTube att ditt innehåll är värdefullt och relevant för dina tittare, vilket leder till ökat engagemang och tillväxt på din kanal.
6. Skapa värde för din publik
Sätt din publik och deras intressen först, genom att skapa innehåll som speglar deras intressen, snarare än att enbart fokusera på visningar.
Leverera högkvalitativa videoklipp som ger bra feedback från din publik, kom på kreativa idéer och håll en hög konsekvent standard.
Genom att förstå din publik kan du skapa övertygande, engagerande videor som bygger upp din tittarbas och får din kanal att växa.
7. Se över inställningarna på din YouTube-kanal
Det är klokt, speciellt i början på din YouTube-resa, att du ser över alla inställningar på din kanal. Både inställningarna i kanalen, vad som ska synas för besökare, samt inställningar för uppladdningar, kommentarer och så vidare.
Ta hand om alla sådana detaljer tidigt och lär dig hur det fungerar, så slipper det bli ett problem när du har laddat upp en massa videos redan!
8. Att vara konsekvent är nyckeln till framgång
Att du är konsekvent är avgörande för att bygga en framgångsrik YouTube-kanal.
Framgångsrika kanaler laddar upp högkvalitativa videor konsekvent, oavsett om hur vädret ser ut, om de är trötta eller har haft en dålig dag i övrigt.
Minst en video per vecka, utan att missa en enda vecka. Upprepa detta, år efter år, och se hur din publik växer stadigt.
Detta tillvägagångssätt, i kombination med tålamod och engagemang, har potential att locka till sig prenumeranter och så småningom även dra in en hel del pengar.
9. Använd din tid effektivt
Att vara konsekvent på YouTube kräver tid och ansträngning. Framgångsrika kreatörer lägger 15-25 timmar varje vecka på att skapa högkvalitativt innehåll. Förbered dig på att du måste lägga ned tid för att lyckas på YouTube.
Är du ung har du förmodligen mer fritid än den som är äldre, med familj och andra förpliktelser. Men du kan alltid hitta sätt att bli mer effektiv.
Om du har möjlighet så kan du outsourca delar av ditt skapande, eller utnyttja nya AI-verktyg som ChatGPT, för att skapa manus till exempel.
Avsätt tillräckligt med tid för att skapa bra innehåll och hitta sätt att utnyttja den tillgängliga tiden på bästa sätt.
10. Fokusera på nya tittare och kanaltillväxt
Prenumeranter är ingen garanti för framgång på YouTube. Hur många kanaler prenumererar du själv på, som du nästan aldrig tittar på?
Det är visningar som skapar prenumeranter, inte tvärtom. Så få in fler nya tittare för att få din kanal att växa!
Skapa inte bara innehåll för nuvarande prenumeranter, fokusera på vad som ger nya tittare. Våga testa lite nytt, och bredda ditt innehåll, inom ramen för din nisch.
11. Skapa innehåll som håller över tid
Trendiga eller virala videor ger kortsiktiga visningar, vilket kan vara fantastiskt för att få in nya tittare på din kanal.
Det finns dock enormt mycket att hämta, genom att skapa videos som folk kommer att hitta till flera år framåt i tiden. På engelska talas det ofta om ”evergreen content”. Begreppet syftar till vinterväxter som håller sig gröna året om.
Exempel på evergreen content, är till exempel guidar som visar hur man gör något, eller reseguider till en plats som folk ofta söker efter information kring. Många använder YouTube som en sökmotor och där kan dina videos från flera år tillbaka hämta visningar än idag!
12. YouTube Shorts bör ingå i din contentplan
YouTube Shorts erbjuder ett nytt sätt att nå potentiella tittare och kan även få stor spridning om de blir virala.
Om du lägger upp innehåll på Instagram eller TikTok, är det lätt att återanvända detta även på YouTube Shorts. Du kan även klippa in delar av längre videos, eller skapa unikt innehåll just för ändamålet.
Denna typ av videos är perfekta för att fånga uppmärksamheten hos tittare som kanske inte har tid eller tålamod för längre videor. Experimentera med dem för att utöka din räckvidd och öka synligheten.
13. Promota en annan video i slutet av dina videor
Att marknadsföra en enskild video istället för en spellista kan öka antalet tittare som fortsätter att titta på ditt innehåll när videon är slut.
Om du rekommenderar en specifik video som har stor sannolikhet att vara intressant för samma målgrupp, är det ett gyllene tillfälle att uppmuntra tittaren att klicka på den.
Som vi var inne på tidigare, kan du planera för denna typ av rekommendationer genom att skapa miniserier kring samma ämne. Då har tittaren en anledning att fortsätta titta på mer av ditt innehåll.
14. Gör plöstliga avslut och stopp i din video
Håll introt snabbt och försök att visa för tittaren varför det kommer vara värt att titta vidare. Kom till saken snabbt, utan för mycket fluff i början.
Samma gäller din avslutning. Om tittaren märker att din video nästan är slut, är chansen stor att de kommer att stänga av den medan du håller din avslutande monolog. Håll det kort på slutet, så att tittaren ser klart hela klippet istället för att gå vidare i livet utan dig.
15. Lita på processen och förstå vad du kan förvänta dig
Framgång på YouTube kräver tid och ansträngning. Du kommer att bli bättre ju längre du håller på, och du lär dig förstå vad som fungerar.
Fokusera på att hela tiden göra bättre videor och bli 1% bättre för varje video. Lita på processen och fortsätt att göra framsteg mot tillväxt.
Var dock kritisk och analysera dina resultat. Om du släppt 100 videos utan att se några nämnvärda resultat, kanske du måste ändra något. Det kräver en djupare analys. Men innan dess, måste du skapa en massa bra innehåll, för att ha något att utvärdera!
Här hittar du fler artiklar om YouTube!